Narzędzia do analizy i planowania słów kluczowych nie tylko pomagają w zwiększeniu widoczności stron internetowych, ale też znacznie ułatwiają pracę nad tekstem. Jakie wybrać najlepiej i dlaczego?

Każdy właściciel witryny internetowej marzy o tym, by znajdowała się ona jak najwyżej w wynikach wyszukiwania, ale nie każdy wie, jak dokładnie się za to zabrać. Na sukces każdej strony internetowej składa się wiele czynników – nie da się ukryć, że jednym z decydujących (a przy okazji jednym z tych, na które ma się największy wpływ) jest jakość treści, które się na niej znajdują.

Aby odnieść sukces, treść musi być nie tylko przyjemna w odbiorze dla użytkownika, musi także być zoptymalizowana pod kątem SEO – mieć dobrze napisane meta dane (między innymi tytuł i opis, które pojawiają się w wynikach wyszukiwarki i mają znaczący wpływ na ranking treści), odpowiednio skonstruowane spis treści i strukturę nagłówków, a także poprawne linkowanie. Pierwszym krokiem w tworzeniu samego artykułu nie powinno być jednak jego napisanie, a dobór słów kluczowych – czyli tak naprawdę wybór i zakres tematu, który zostanie w nim poruszony.

Czym są słowa kluczowe?

Warto zacząć od kilku słów na temat tego, czym tak naprawdę są słowa kluczowe. Zwykle to wyraz lub ciąg wyrazów, które wpisujemy w Google, by wyszukać określone informacje. Frazy dzielimy na:

  • generyczne – czyli frazy ogólne, które nie zawierają w sobie konkretnych informacji. Mogą to być frazy takie jak „sukienki damskie” czy „buty sportowe” lub nazwy aktualnych wydarzeń, na przykład „Tokio 2020”;
  •  brandowe – czyli takie, które zawierają nazwę marki. Będą to już więc „sukienki ASOS” lub „buty sportowe Adidas”;
  • z długim ogonem (long-tail) – czyli frazy generyczne, które zostały wzbogacone o dodatkowe informacje, np. „buty sportowe czarne męskie” lub „sukienki na komunię dla mamy”;
  • geolokalizacyjne – czyli zawierające w sobie informację o lokalizacji, w której użytkownik szuka konkretnych produktów lub usług, np. „hydraulik Warszawa”.

To jednak nie wszystko. Każdy użytkownik internetu wpisuje frazy w wyszukiwarkę z określoną intencją, którą także należy brać pod uwagę podczas robienia researchu słów kluczowych. Pod tym względem dzielimy je na:

  • nawigacyjne – użytkownik szuka konkretnej marki, osoby lub strony. Może wynikać to z braku znajomości pełnego adresu URL lub zwykłej oszczędności czasu. Do fraz nawigacyjnych należą między innymi nazwy mediów społecznościowych (np. „Facebook”), portali informacyjnych (np. „Wyborcza”, „WP”), sklepu konkretnej marki („Adidas”, „Nike”);
  • informacyjne – użytkownik chce zdobyć konkretne informacje. Te frazy zazwyczaj zaczynają się od słów „jak”, „ile”, „kiedy”, ale nie tylko. Doskonałymi przykładem frazy nawigacyjnej są między innymi zapytania takie jak „cukrzyca objawy”, „przepis na biszkopt” czy „prognoza pogody Warszawa”;
  • transakcyjne i komercyjne – użytkownik wyszukuje daną frazę, ponieważ chce coś kupić, zasubskrybować lub skorzystać z innej usługi. Takie frazy często zawierają słowa „sklep”, „kup” czy „wyprzedaż”. Mogą być to też frazy zawierające nazwę marki lub konkretny model produktu – „telewizor Samsung sklep”, „Netflix subskrypcja”, a także ogólne frazy, które wskazują na zamiar skorzystania z jakiejś usługi, np. „Warszawa przewodnik”, czy „pożyczki online”.

Jak jednak dobrać i zaplanować frazy kluczowe, by pisana treść spełniała zarówno wymagania użytkownika, jak i crawlerów Google? Nie ma co wróżyć z fusów – do tego niezbędne będą narzędzia do analizy słów kluczowych. Oto 5 najlepszych z nich.

Senuto – https://www.senuto.com/

Senuto to narzędzie, bez którego znaczna większość specjalistów SEO nie wyobraża sobie pracy. Pozwala na dokładne przeanalizowanie bazy słów kluczowych, związanych z nimi pytań, które użytkownik wpisuje w wyszukiwarkę, a także słów zależnych i grup słów kluczowych, do których należą. Każda fraza jest opatrzona takimi informacjami jak: 

  • średnia miesięczna liczba wyszukiwań;
  • sezonowość frazy, czyli miesiące, kiedy jej potencjał jest największy; 
  • konkurencyjne witryny, które wyświetlają się na daną frazę;
  • powiązane słowa kluczowe i pytania, powiązania semantyczne oraz grupy słów kluczowych;
  • analiza SERP, czyli 20 serwisów, które są najlepiej widoczne na wyszukiwaną frazę.

W tym narzędziu można także przeprowadzić analizę widoczności witryny na związane z jej działalnością słowa kluczowe, a także sprawdzić widoczność stron konkurencyjnych. Narzędzie pozwala także monitorować ranking witryny, czyli sprawdzić, na jakich pozycjach znajduje się podczas wyszukiwań konkretnych fraz kluczowych.

SEMSTORM – https://www.semstorm.com/

SEMSTORM niezwykle ułatwia planowanie treści. Wystarczy wyszukać wybraną frazę wraz z krajem i przykładowym miastem, a narzędzie podpowie nam: 

  • powiązane podpowiedzi i pytania, frazy z wyrażeniami przyimkowymi, a także frazy, które powinny pojawić się w tytułach wideo, by poprawić ich widoczność;
  • wszystkie frazy poboczne posortowane w kolejności alfabetycznej.

SEMSTORM pomaga także w analizie widoczności witryny, jednak tu nie kończą się jego zalety. Dodatkowo pozwala na dokładne zaplanowanie strategii content marketingowej dzięki propozycjom tematów artykułów związanych z kategoriami słów kluczowych, a także pokazuje, na które z nich jest widoczna konkurencja. Analiza widoczności pokazuje między innymi takie aspekty strony jak:

  • jej słowa kluczowe i ruch;
  • najbardziej konkurencyjne witryny;
  • pozycje, na których jest widoczna na dane słowa kluczowe.

Można w nim też sprawdzić przejrzystość tekstu, czyli to, czy jest wystarczająco zrozumiale napisany dla użytkownika.

Surfer SEO – https://surferseo.com/

Surfer SEO doskonale usprawnia tworzenie strategii content marketingowej. Nie tylko zbiera dane o konkurencji i pozwala na dokładny research słów kluczowych, ale podpowiada także takie dane jak:

  • powiązane słowa kluczowe, pytania oraz ich potencjał;
  • grupy słów kluczowych w postaci klastrów tematycznych wraz z ich potencjałem;
  • długość treści na podstawie 10 wyników najlepiej widocznych na daną frazę; 
  • jakie czynniki rankingowe mają największe znaczenie w przypadku danego słowa kluczowego.

Przy tym wszystkim Surfer SEO jest narzędziem banalnie prostym i estetycznym – co nie pozostaje bez znaczenia podczas prezentowania wniosków klientowi.

SEMrush – https://www.semrush.com/

SEMrush to jedno z najczęściej wykorzystywanych narzędzi SEO. Pozwala w łatwy sposób monitorować i analizować słowa kluczowe nie tylko na naszej witrynie, ale także i na stronach konkurencji – dzięki temu pozwala budować skuteczną strategię doboru fraz kluczowych oraz pozyskiwania linków zwrotnych. Przy tym jest niezwykle prosty i dostarcza naprawdę wiele informacji, między innymi:

  •  potencjał, poziom trudności frazy i jej sezonowość;
  • CPC oraz poziom konkurencji;
  • wariacje słów kluczowych, powiązane frazy oraz pytania wraz z ich potencjałem;
  • analizę SERP;
  • analizę reklam produktowych w wynikach wyszukiwania.

Ponadto podczas analizy widoczności konkurencyjnych witryn na daną frazę SEMrush pokazuje takie dane jak:

  • zmiany w liczbie organicznych słów kluczowych, na które analizowana domena jest widoczna;
  • najmocniejsze powiązane słowa kluczowe, na które domena się wyświetla;
  • najlepsze strony i subdomeny w wynikach wyszukiwania organicznego;
  • SERP features, czyli wszystkie informacje, które pojawiają się w wynikach wyszukiwania, które nie są organicznymi wynikami, np. direct answer, reklamy, video itp.

Ahrefs – https://ahrefs.com/

Równie chętnie wykorzystywanym narzędziem co powyższe jest Ahrefs, który znajduje szerokie zastosowanie podczas tworzenia strategii contentowej. Uwzględnia popularność słów kluczowych nie tylko w Google, ale także w Bing, Yahoo, YouTube, Amazonie oraz Yandeksie. Po wyborze kraju i wyszukiwarki oraz wpisaniu wyszukiwanej frazy pokazuje między innymi:

  •  potencjał oraz poziom trudności frazy;
  • liczbę kliknięć oraz współczynniki CPC, CPS, RR (współczynnik powrotów w ciągu 30 dni po pierwszym wyszukaniu frazy);
  • Parent Topic, czyli wariant frazy o wyższym wolumenie wyszukiwań, którzy może być głównym tematem artykułu, wraz z potencjałem oraz 1. pozycją zaindeksowaną w wybranej wyszukiwarce;
  • frazy z długim ogonem, powiązane pytania, a także powiązane słowa kluczowe, na które pozycjonuje się 10 najlepiej widocznych na wyszukiwane frazy stron oraz ich potencjały;
  • analiza SERP 5 najlepiej widocznych witryn na dane słowo kluczowe wraz z ich wskaźnikami siły strony i linkowań, estymowanym ruchem, liczbą linków zwrotnych, słowem kluczowym, które przynosi najwięcej ruchu organicznego, a także miesięcznym wolumenem wyszukiwań.

Answer The Public – https://answerthepublic.com/

Answer The Public jest niezastąpionym narzędziem do wyszukiwania i planowania fraz z długim ogonem – głównie ze względu na jego wyjątkowo prostą obsługę. Po wpisaniu słowa kluczowego proponuje naprawdę sporą dawkę pytań i wyrażeń z nim związanych – posortowanych według potencjału lub alfabetycznie. Dodatkowo frazy można wyeksportować do pliku CSV. Answer The Public można używać jako darmowego narzędzia, jednak ma wtedy ograniczoną dzienną liczbę wyszukiwań i funkcji.

Ubersuggest – https://neilpatel.com/ubersuggest/

Ubersuggest jest darmowym i niezwykle prostym narzędziem – wystarczy wpisać w odpowiednim polu szukaną frazę oraz wybrać język polski. Pozwala ono na szybkie zaplanowanie fraz kluczowych oraz pobocznych i zależnych, a także pokazuje ich potencjał, konkurencyjność i trendy. Podpowiada również tematy treści na podstawie analizy konkurencji. To jednak nie wszystko – Ubersuggest przy każdej wylistowanej domenie pokazuje także estymowany ruch, liczbę linków oraz ilość interakcji w mediach społecznościowych.

Czy o każdą frazę warto walczyć?

Wysoki potencjał frazy kluczowej nie gwarantuje, że nawet wzorowo napisana treść osiągnie wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania i dostarczy witrynie dużego ruchu. Priorytetem Google jest dostarczenie dokładnych informacji w jak najkrótszym czasie. Z tego właśnie względu oprócz potencjału frazy kluczowej warto też patrzeć na analizę SERP. Może się okazać, że pierwszymi wynikami na dane słowa kluczowe będą tzw. rich snippets – wyniki wzbogacone o dodatkowe informacje, np. grafikę czy recenzje użytkowników – lub featured snippets – czyli wyniki rozszerzone, które udzielają jednoznacznej odpowiedzi już na stronie wyszukiwarki. Rozszerzone wyniki wyszukiwania mogą zajmować pierwsze pozycje lub tzw. pozycję „0” znajdującą się na samej górze strony – zwykle jest to direct answer, czyli fragment akapitu, lista lub tabela z pierwszego wyniku wyszukiwarki, ale też wideo, mapa, listing produktów lub zbiór informacji.

Użytkownik wyszukujący konkretnej instrukcji, np. jak zawiązać krawat lub jak sznurować buty, raczej nie będzie zaciekawiony dokładnym, choć bardzo rzetelnym opisem tej czynności – o wiele chętniej obejrzy film lub chociaż infografiki. Z tego powodu to właśnie witryny, które oferują użytkownikowi takie rozwiązania będą znajdować się na samej górze wyników wyszukiwania, zaś treści, w których zabrakło dodatkowych multimediów, znajdą się znacznie niżej, przez co będą mieć znacznie niższy CTR.

Źródło: https://www.google.com/search?q=jak+zawi%C4%85za%C4%87+krawat

Użytkownik, który chce jak najszybciej znaleźć jakąś informację, np. instrukcję obrania awokado lub jego kaloryczność raczej nie będzie chciał wyszukiwać ich w długich treściach, a raczej – o ile oczywiście nie chce przy okazji dowiedzieć się także innych szczegółów na ten temat – zadowoli się tym, co podpowie mu wyszukiwarka na samej górze strony. Przez to wszystkie wyniki poniżej direct answer lub innych rich oraz featured snippetów (często także wynik, z którego szybka odpowiedź pochodzi) zazwyczaj odnotowują znacznie niższe CTR-y niż w sytuacji, gdy rozszerzonych snippetów w wynikach wyszukiwania nie ma.

Źródło: https://www.google.com/search?q=jak+obra%C4%87+awokado

Direct answer obejmuje także proste pytania, na które odpowiedzi zmieniają się cyklicznie, np. ile lat ma Robert Lewandowski lub kiedy wypada Wielkanoc. W tym pierwszym przypadku dodatkowo proponuje też podobne informacje, które także mogą zainteresować użytkownika.

Źródło: https://www.google.com/search?q=ile+lat+ma+robert+lewandowski

Masz pytania? Chcesz pogłębić ten temat?
Napisz! hello@salestube.tech

Podobał ci się artykuł, podziel się nim na: