Wiele firm prowadzi zarówno rozbudowane działania PR-owe jak i content marketingowe, jednak nie są one ze sobą skoordynowane. Dlatego jeżeli działy Public Relations chciałyby czerpać z wiedzy i obserwacji osób odpowiedzialnych za content marketing w działach SEO, moglibyśmy tylko zyskać.
O ile działania public relations są znane, nawet mniejszym firmom, o tyle pojęcie content marketingu nadal jest niektórym obce. Działania PR powinny połączyć swoją moc z tekstami content marketingowymi i wspólnie zdobywać nowych klientów i rozgłos dla firmy. Wystarczy umiejętnie połączyć te dwie, na pozór różne dziedziny, by zdobywać nowe leady, a tym samym odnieść sukces.

Czym jest content marketing?


Content marketing to sztuka przekazywania wartościowych treści naszym potencjalnym klientom na każdym z etapów procesu zakupowego bez nachalnych sugestii zakupowych. To znaczy, że relacje z klientem powinny być utrzymywane od momentu wzbudzenia w nim potrzeby zakupu, przez rozwiewanie jego wątpliwości zakupowych, po podsuwanie mu rozwiązań, związanych
z trudnościami, które mogą pojawić się w trakcie korzystania z naszego produktu, kończąc na etapie finalizacji zakupu.

np.  Naszym klientem jest biuro podróży, które chciałoby wypromować wycieczki do Tunezji. Zobaczmy, jak powinien wyglądać schemat budowania relacji z naszym potencjalnym klientem.
Tworzymy cykl artykułów content marketingowych, który będzie pomocny potencjalnym klientom, zarówno podczas wycieczki za granicę, ale również podczas całego procesu zakupowego.

  1. 5 najpiękniejszych miejsc na świecie, które musisz zobaczyć
  2. Wczasy w Tunezji? Sprawdź, tanie i bezpieczne biura podróży!
  3. Wyjeżdżasz na wczasy za granicą? Poradnik jak przygotować siebie i swoich najbliższych do wyjazdu w ciepłe kraje
  4. Biura podróży – ranking, który Cię zaskoczy
  5. Ubezpieczenie na wyjazd za granicę – sprawdź, jakie formalności musisz załatwić
  6. Ubezpieczenie zdrowotne za granicą – sprawdź zasady karty EKUZ
  7. Co warto zobaczyć w Tunezji?
  8. Tunezja z dzieckiem – czyli jak zapewnić maluchom wakacje pełne wrażeń
  9. Klimat Tunezji – jakiej pogody można spodziewać się w styczniu?

 
Artykuły content marketingowe budujemy na podstawie zapytań użytkowników, które są najczęściej wpisywane do wyszukiwarki Google. Wtedy istnieje największa szansa, że nasz potencjalny klient, w trakcie poszukiwań niezbędnych dla niego informacji, trafi właśnie na nasz artykuł. W tekstach tych trzeba również koniecznie umieszczać linki (najlepiej dofollow) do strony naszego klienta. Linkowane powinny być podstrony, które bezpośrednio nawiązują do produktu wspomnianego w tekście, a także te, które potrzebują wsparcia linków zewnętrznych, aby dzięki ich mocy podnieść swoją pozycję w wynikach organicznych. Wtedy podnosimy zarówno autorytet strony klienta w oczach algorytmów Google, jak również wzmacniamy autorytet naszego artykułu, efektem czego będą wysokie pozycje tekstu w wyszukiwarce na konkretne zapytania użytkowników. Oczywiście, w zależności od tego jaki mamy budżet na działania, warto wspierać publikacje linkami zewnętrznymi (np. wpisami marketingu szeptanego). Jednak, kiedy nasze finanse są bardziej ograniczone, należy skupić się na doborze odpowiedniego portalu, który pomoże artykułowi zyskać rozgłos i zaangażowanie użytkowników.
Zatem content marketing SEO to:

  • dostarczanie klientom wartościowych treści,
  • udzielanie odpowiedzi na nurtujące ich pytania,
  • promowanie produktu i firmy w sieci,
  • współtworzenie brandu razem z odbiorcami poprzez wzbudzanie ich zaangażowania,
  • dostarczanie wartościowych linków, prowadzących do strony naszego klienta,
  • wspieranie działań i produktów danej marki.

 

Public relations i content marketing – wspólne cele


Działania public relations skoncentrowane są wokół budowania wizerunku firmy. Czyli, jest to propagowanie zalet, tego co nieprzeciętne, wyróżniające markę na rynku, ale również promowanie jej produktów i nowości. Celem zabiegów, stosowanych przez działy public relations, jest przekazywanie informacji, budujących obraz niezależnej i godnej zaufania marki.
Ważnym aspektem public relations jest również budowanie społeczności wokół marki, poszerzanie grona nowych osób zainteresowanych firmą. Prowadzi to do zwiększenia rozpoznawalności brandu na rynku, tym samym zwiększenia popularności produktów, a co za tym idzie – do zwiększenia sprzedaży.
Jednoznacznie można stwierdzić, że zarówno działania public relations, jak i działania content marketingu, mają ten sam cel: zwiększenie zainteresowania produktem i finalnie zwiększenie sprzedaży. Dlaczego więc nie połączyć ich działań?


Jak połączyć działania public relations z działaniami content marketingu SEO?

Przeglądając artykuły PR w internecie, wiele razy zadawałam sobie pytanie: dlaczego nie ma w nich fraz kluczowych? Dlaczego nikt nie pomyślał o umieszczeniu w nich linka, prowadzącego
do strony klienta?
Dlaczego notka o takiej samej treści jest kopiowana i publikowana na wielu portalach branżowych? Są to bardzo ważne aspekty, które można połączyć podczas budowania tekstów, zawierających w sobie najważniejsze reguły marketingu treści, budowanego pod wyznaczniki SEO i tekstów PR. Osoby odpowiedzialne za PR bardzo często posiadają sieć kontaktów z redakcjami i wydawcami, znają wpływowych dziennikarzy, którzy są autorytetami w danej branży. Takie relacje mogą znacznie zwiększyć skuteczność content marketingu, przede wszystkim dlatego, że dobry tekst to dopiero początek drogi w walce o wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania. Odpowiednia promocja artykułów, korzystne miejsce publikacji wewnątrz danego serwisu, dość długa ilość czasu, kiedy to artykuł jest widoczny na stronie głównej serwisu – to wszystko czynniki, prowadzące do topów w wynikach organicznych.  Gdyby osoby odpowiedzialne za content, a tym samym będące częścią zespołów SEO, i zespoły PR połączyły siły, ich działania przyniosłyby o wiele większe zainteresowanie użytkowników produktem na wielu etapach zakupowych. Należy również również pamiętać, że wykorzystując wartościowe portale do publikacji tekstów PR, można zyskać wiele wartościowych linków, prowadzących do strony naszego klienta. Zatem działania te rozszerzają się nam do połączenia dziedzin jakimi są public relations, content marketing, a także link building. Jeden dobrze napisany i opublikowany tekst, a może przynieść tak wiele korzyści.

    Kilka rad dla działów PR, jak budować treści zgodne z Biblią SEO:

  1. Dobieraj frazy kluczowe główne i poboczne,
  2. Używaj ich w tytułach i śródtytułach,
  3. Frazy kluczowe można odmieniać i stosować ich synonimy,
  4. Treść powinna wyczerpywać dany temat, nie ma jednoznacznie określonej liczby znaków danego tekstu,
  5. W tekstach powinny znajdować się linki, prowadzące do strony klienta,
  6. Napisz kilka wersji notatki, aby każda publikacja była unikalna,
  7. Wrzucajmy notki na portale, które mają dużą widoczność. Można łatwo to sprawdzić, korzystając z narzędzi typu SimilarWeb, SemStorm i Senuto.


Zatem następnym razem, gdy po głowie przejdzie Ci myśl o publikacji PR-owej, pamiętaj by zasięgnąć kilku porad od działu SEO, które pomogą Ci sprawić, aby tekst stał się bardziej przyjazny dla algorytmów Google.

Masz pytania? Chcesz pogłębić ten temat?
Napisz! hello@salestube.tech

Podobał ci się artykuł, podziel się nim na: