Wstęp

Posiadanie aplikacji dla firm działających w internecie staje się coraz bardziej oczywiste i niezbędne. Aby stworzona aplikacja dotarła do szerszej liczby odbiorców, a następnie stała się w ich odczuciu popularna i potrzebna, musi pokonać bardzo długą drogę. Żeby ten proces przyspieszyć, warto reklamować aplikację z wykorzystaniem środowiska od Facebooka. W tym artykule wyjaśnię, jak przeprowadzić proces weryfikacji aplikacji na Facebooku oraz w jaki sposób skutecznie reklamować aplikację. 

Weryfikacja aplikacji na Facebooku

Promocja w systemie reklamowym Facebooka nastąpi dopiero wtedy, gdy aplikacja zostanie zweryfikowana w sklepie Google Play oraz App Store. Kiedy ten krok jest wykonany, należy zająć się rejestracją na platformie Facebook Developers.

Żeby założyć aplikację, klikamy w zielony guzik “Create App”. Nie ma potrzeby zakładania aplikacji dla każdego systemu operacyjnego osobno. Wystarczy, że zgłoszenia dokona się jeden raz, a obsługiwane systemy operacyjne zostaną dodane podczas kolejnych etapów konfiguracji.

Dodanie aplikacji do Facebooka

Po rozpoczęciu zakładania aplikacji pojawi się  okno wyboru.

 Na tym etapie wybieramy potrzebne naszej aplikacji funkcjonalności. Jeśli nie jesteśmy do końca pewni, którą opcję ma spełniać zgłaszana aplikacja, dobrym wyborem jest opcja “brak”. Wtedy będziemy mieli dostępne wszystkie funkcjonalności. Dokładnie rozpisane typy aplikacji znajdują się tutaj.

Konfiguracja aplikacji na Facebooku

Po założeniu aplikacji na Facebooku należy do niej podłączyć aplikacje obsługujące systemy operacyjne IOS, Android i Windows. Dostępna jest też konfiguracja aplikacji działających na konsolach Xbox, Playstation oraz wersji aplikacji na komputery stacjonarne. By to zrobić, należy przejść do panelu aplikacji na platformie Facebook Developers do podstawowych ustawień. Na samym dole widoczna będzie opcja dodania platformy.

Proces dodawania aplikacji pójdzie najsprawniej, gdy dalszą częścią konfiguracji wersji dla każdej platformy zajmie się jej developer (można go dodać do systemu przechodząc do zakładki Roles). Postępując zgodnie z wytycznymi Facebooka dla systemów Android, IOS, Web konfiguracje pozostałych platform odbywają się poprzez wybór UNITY SDK. W tym procesie trzeba implementować kody śledzące Facebooka (Facebook SDK) w aplikacji.

Zmiana trybu aplikacji

Po dodaniu aplikacji z różnych platform, należy jeszcze uzupełnić w ustawieniach takie informacje jak:

  • Ikona aplikacji niezawierająca znaków handlowych
  • Link do polityki prywatności w aplikacji

Następnie, by móc promować aplikację na Facebooku, trzeba zmienić tryb aplikacji z opcji “development” na “live”. By to zrobić należy przeciągnąć suwak znajdujący się na górze strony głównej. W razie wątpliwości w pomocy Facebooka znajdują się potrzebne materiały.

Po przeprowadzeniu całego procesu implementacji kodów SDK, Facebook oferuje możliwość sprawdzenia, czy cały proces przebiegł poprawnie oraz przetestowania, jakie zdarzenia są mierzone. Sprawdzenia dokonamy na stronie facebook/app-ads-helper

Cele reklamowe

Gdy aplikacja jest już zgłoszona, warto przyjrzeć się celom reklamowym, których będziemy używać przy jej promocji. Z ich pomocą można w prosty sposób pozyskiwać instalacje, kierować ruch do aplikacji, pozyskiwać określone akcje takie jak rejestracje, ukończenia samouczka, zakupy czy optymalizować pod wartość transakcji. Informacje o tym, jak ustawić poszczególne cele kampanii, znajdą się w tej sekcji. 

Do dyspozycji są trzy cele reklamowe w panelu: 

  • ruch 
  • konwersje
  • instalacje aplikacji

Instalacja aplikacji

Z perspektywy specjalisty zajmującego się reklamami na Facebooku, cel instalacji aplikacji to kolejny cel reklamowy stosowany przy działaniu z aplikacjami. Faktycznie bez niego trudno jest przeprowadzić skuteczną promocję aplikacji, niemniej jednak ten cel jest dużo bardziej skomplikowany. W menedżerze reklam po wybraniu tej opcji pojawia się możliwość określenia typu kampanii.

Ręczne reklamy aplikacji – jak korzystać

Kampanie z tym celem oferują reklamodawcy szerokie możliwości konfiguracji- od wyboru konwersji optymalizacji (z instalacją włącznie) po precyzyjny dobór grup odbiorców. 

Kampanie z celem instalacji aplikacji, jak sama nazwa wskazuje, bardzo dobrze sprawdzają się w pozyskiwaniu pobrań aplikacji, szczególnie na początku działań reklamowych. W miarę rozwoju aplikacji rekomendowane jest porównanie efektywność z celem „Konwersje”, ponieważ z czasem najniższy koszt instalacji przestaje być najważniejszym celem do realizacji. Gdy w trakcie promocji istotne jest pozyskanie konwersji innych niż same instalacje, warto wypróbować kampanie z celem „Konwersje” i porównać je z kosztami pozyskania w kampanii z celem „Instalacja Aplikacji”.

Ciekawostka warta uwagi:

  • W tym celu nie ma domyślnie wykluczonych użytkowników, którzy pobrali aplikację, warto to zrobić samemu w zestawach skierowanych do nowych użytkowników.

Automatyczne reklamy aplikacji – jak korzystać?

Automatyczne reklamy aplikacji (Automated App Ads) to sub cel reklamowy oferujący w pełni automatyczną kampanię, w której określamy: 

  • system, do którego mają być kierowane reklamy 
  • kraj i język odbiorców 
  • akcje, którą chcemy pozyskiwać
  • budżet 
  • czas trwania kampanii

Po określeniu wyżej wymienionych kroków należy wgrać kreacje do materiału dynamicznego. System będzie je podmieniał, tak by stworzyć kombinację, która wygeneruje najwięcej wybranych akcji.

Te kampanie sprawdzają się świetnie pod kątem obniżenia kosztów poszczególnych akcji, gdy aplikacja jest już jakiś czas promowana. Bardzo ważna jest ilość pozyskiwanych akcji (instalacji, rejestracji, zakupów) rejestrowanych przez SDK. Algorytm potrzebuje „nauczyć się” jacy odbiorcy korzystają z aplikacji. Kampanie automatyczne nie są rekomendowane na początku działań właśnie z braku danych niezbędnych w procesie uczenia. Zalecane jest wprowadzanie takich kampanii stopniowo, najlepiej zaczynając od najliczniejszych konwersji oraz dbając o to, by nie generować znaczących zmian w kampanii, które spowodują ponowne uczenie się algorytmu. 

Automatyczne reklamy zakładają 4 warianty optymalizacji:

  1. Pozyskiwanie instalacji
    Taki wybór sprawi, że kampania będzie kierowana do szerokich grup odbiorców, by pozyskać instalacje w jak najniższym koszcie.
  2. Pozyskiwanie instalacji oraz zdarzeń w aplikacji
    W tym ustawieniu algorytm będzie  docierać do użytkowników podobnych do tych, którzy pobrali aplikację oraz dokonali zakupów (inne akcje nie są brane pod uwagę). Jest to swojego rodzaju stan przejściowy, gdy algorytm może efektywniej wybierać odbiorców niż w przypadku kampanii ustawianych ręcznie.
  3. Pozyskiwanie zdarzeń w aplikacji
    Ten wybór sprawi, że zdarzenia, które zostały wybrane, system będzie pozyskiwać możliwie najefektywniej. Algorytm dociera do szerokiej grupy odbiorców optymalizując koszt wydatków na reklamę.
  4. Pozyskiwanie zdarzeń o określonej wartości
    Rozszerzenie punktu 3, czyli system będzie optymalizował reklamy tak, by pozyskiwać zakupy o jak najwyższej wartości. Dzięki temu zwrot wydatków na reklamę będzie najwyższy. By móc korzystać z tej optymalizacji warto zapoznać się z materiałami pomocniczymi. Zawarte są tam kryteria, które muszą być spełnione, aby funkcja optymalizacji pod wartość była dostępna. 

Szerszy opis celów, które są realizowane przez poszczególne optymalizacje kampanii znajduje się tutaj

Ciekawostki warte uwagi:

Kampanie AAA:

  • Mają ustawiony automatycznie 90-dniowy przedział wykluczenia. Oznacza to, że jeśli użytkownik wykona akcję, pod którą optymalizujemy kampanie w ciągu ostatnich 90 dni, nie zostanie zakwalifikowany do wyświetlania reklam aplikacji.
  • Nie obsługują reklam dynamicznych, demo, karuzelowych oraz materiału błyskawicznego.
  • Wykorzystują automatyczne umiejscowienia, których nie można edytować.
  • Nie mogą być duplikowane 😉 

Ruch i konwersje


Te cele reklamowe mają zastosowanie przy kierowaniu lub pozyskaniu ruchu do aplikacji. 

W przypadku gdy w reklamę z tymi celami kliknie użytkownik nieposiadający w swoim urządzeniu zainstalowanej aplikacji,  trafi on do sklepu z aplikacjami Sklep Play dla smartfonów z androidem oraz App Store dla urządzeń z systemem IOS.

Jeśli w reklamę kliknie użytkownik, który zainstalował już aplikację na urządzeniu, to zostanie on automatycznie przekierowany do strony startowej aplikacji. Jest też możliwość skierowania użytkowników w inne miejsce poprzez zastosowanie głębokiego linku.

Jak korzystać

Cel “ruch” jest mniej zaawansowany pod względem optymalizacji. Z jego pomocą pozyskujemy użytkowników, którzy z największym prawdopodobieństwem przejdą na stronę sklepu z aplikacjami lub aplikacji. Ta opcja dobrze się sprawdza, gdy rozpoczynamy proces promowania, aby w efektywny sposób skierować uwagę odbiorców na aplikację. 

Za pomocą celu “Konwersje” możemy pozyskiwać użytkowników, którzy chętniej wykonują akcje będące niżej na ścieżce zakupowej niż tylko pobranie i wyświetlenie aplikacji. Co bardzo ważne (a nie zawsze komunikowane transparentne): akcja instalacji aplikacji nie jest konwersją, pod którą możemy optymalizować kampanie z celem konwersje. Dlatego właśnie ten cel staje się bardziej użyteczny, gdy osiągniemy już oczekiwany i stabilny napływ nowych użytkowników, a uzyskiwanie instalacji w jak najniższym koszcie przestanie być głównym celem działań. Dużo ważniejsze stanie się obniżanie kosztów pozyskiwania poszczególnych konwersji. Dobrą praktyką jest uruchamianie optymalizacji pod poszczególne konwersje, gdy zbierzemy ich co najmniej 50 tygodniowo, przez co algorytm będzie miał więcej danych i efektywniej pomoże nam obniżać koszty.

Ciekawostki warte uwagi:

  • W celu “ruch” znika możliwość optymalizacji pod wyświetlenie strony docelowej. Pozostaje jedynie optymalizacja pod kliknięcia oraz zasięg dzienny
  • Na poziomie zestawu reklam (w sekcji wybierania odbiorców kampanii) możliwe jest wykluczenie odbiorców, którzy zainstalowali aplikację w przeciągu ostatnich 90 dni. Dzięki tej opcji, kierując nasze działania do potencjalnych użytkowników, mamy pewność, że dotrzemy do odbiorców, którzy nigdy nie zainstalowali aplikacji. Warto zachować czujność przy ustawianiu kampanii prospektów, ponieważ ta opcja domyślnie jest zaznaczona ;).

Promocja aplikacji wydaje się łatwym zadaniem szczególnie przy tak dużej ilość dostępnych celów reklamowych. Jednak nie zawsze jest czas na nieskończone testy i porażki, a  praktyka połączona z nieustającą potrzebą poprawiania uzyskiwanych wyników to cechy, które przy zajmowaniu się promocją aplikacją są niezbędne. Dzięki naszej wiedzy z tego zakresu z miłą chęcią pomożemy wprowadzić oraz podjąć działania z aplikacjami na każdym etapie rozwoju.

Masz pytania? Chcesz pogłębić ten temat?
Napisz! hello@salestube.tech

Podobał ci się artykuł, podziel się nim na: