wrzesień 5 2023

6min czytania

Jak w 18 miesięcy u klienta z branży spożywczej zwiększyliśmy ruch na stronie o ponad 300%?

-

Paweł Pawluk

Współpraca SEO z klientem w branży spożywczej

Naszą współpracę z klientem rozpoczęliśmy w kwietniu 2017 roku. Zaczęło się od spotkania zapoznawczego z działem marketingu klienta. Spotkanie to było dla nas cenną lekcją, z której dowiedzieliśmy się jakie działania, mające wpływ na pozycjonowanie, były do tej pory wykonywane na stronie oraz jakie cele stawia przed nami klient do końca roku 2017. Ponadto dowiedzieliśmy się więcej na temat grupy docelowej klienta, jak również całej branży, w której funkcjonuje on już od ponad 25 lat.

Pierwszy miesiąc współpracy

Działania na stronie internetowej rozpoczęliśmy finalnie od maja 2017 roku. Absolutną podstawą i pierwszą rzeczą jaką zrobiliśmy, było przygotowanie audytu SEO, czyli kompleksowego dokumentu, w którym wskazaliśmy wszystkie błędy optymalizacyjne, ograniczające widoczność serwisu. W dokumencie zawarliśmy również praktyczne wskazówki dla deweloperów, w jaki sposób te błędy poprawić. Zaproponowaliśmy także niewielką przebudowę menu, bazując na analizie słów kluczowych, którą w ramach Audytu SEO również dla klienta przeprowadziliśmy. W końcu, w ramach Audytu SEO przygotowaliśmy także strategię rozwoju warstwy tekstowej (bloga) w serwisie.
Witryna klienta w maju 2017 roku była świeżo po migracji, która nie przebiegła pomyślnie. Klient zmieniał domenę oraz CMS i pomimo ustawienia prawidłowych przekierowań 301, nie przeniósł w pełni widoczności oraz ruchu z domeny migrowanej.
W części audytu poświęconej wskazaniu wszystkich błędów optymalizacyjnych, przedstawiliśmy przyczyny niepowodzenia migracji oraz konkretne wytyczne, których implementacja pozwoliła na poprawę tej sytuacji.
Podsumowując pierwszy miesiąc współpracy:
– Klient w maju 2017 roku był świeżo po zmianie domeny i pomimo prawidłowego ustawienia przekierowań 301, utracił część widoczności oraz ruchu.
– Rozpoczęliśmy działania SEO w maju 2017 roku od przeprowadzenia Audytu SEO.
– W ramach Audytu SEO dokonaliśmy analizy widoczności serwisu i porównaliśmy ją względem konkurencji. Założyliśmy, że potrzebujemy około roku, aby dorównać liderowi w branży pod względem pozycji słów kluczowych i miesięcznej liczbie sesji z ruchu organicznego.
– W ramach Audytu SEO przeprowadziliśmy analizę i dobór słów kluczowych (keyword research).
– W ramach Audytu SEO przygotowaliśmy strategię rozwoju warstwy tekstowej (bloga) na stronie. Ustaliliśmy, że miesięcznie będziemy publikować 10-15 artykułów, pisanych na podstawie potrzeb użytkowników (Evergreen content).
Liczba słów kluczowych w TOP 10 w momencie rozpoczęcia współpracy:

Początkowe miesiące współpracy

Już w pierwszym miesiącu współpracy, czyli w maju 2017 roku, przygotowaliśmy kompleksowy Audyt SEO. Po oddaniu dokumentu ustaliliśmy spotkanie pomiędzy klientem i deweloperami po stronie klienta, a naszym zespołem SEO. Na spotkaniu omówiliśmy po kolei cały dokument, przedstawiliśmy priorytety zmian oraz uzyskaliśmy od deweloperów informację, kiedy rekomendowane poprawki zostaną wdrożone.
Efektem spotkania i omówienia priorytetów było wdrożenie zmian audytowych już w drugim miesiącu współpracy czyli w czerwcu 2017 r. Deweloperzy po stronie klienta potrzebowali około 2-3 tygodni na wdrożenie rekomendacji płynących z audytu SEO, które zostały przez nas oznaczone priorytetem bardzo wysokim. Cześć z rekomendacji dotykała problemu źle przeprowadzonej migracji, część założeń dotykała natomiast ogólnych błędów optymalizacyjnych, z którymi borykała się witryna. Poniżej przykłady problemów, przedstawionych w audycie SEO:

  1. Poprawa błędnych adresów w tagu rel=canonical. W tagu rel=canonical wskazywane były błędne adresy bez „www”. Podstawową wersję serwisu jest wersja z „www” natomiast w tagu kanoniicznym wskazywane były adresy bez „www”.

  2. Wyeliminowanie duplikacji serwisu. Serwis był 1:1 zduplikowany pod innym adresem witryny i obydwie wersje były indeksowane w Google.

  3. Błędne adresy w mapie witryny. Podczas migracji serwisu zapomniano o aktualizacji mapy witryny i można było w niej znaleźć adresy do starej wersji serwisu.

  4. Indeksowanie dużej ilości bezwartościowych stron. Zdecydowaną większość serwisu stanowiły bezwartościowe strony tagowe, posiadające tylko 1 wpis, archiwum oraz strony autorów.

  5. Poprawa Meta TITLE. W tagu tytułowym na najważniejszych podstronach serwisu brakowało słów kluczowych.

  6. Zaburzona struktura lub braki w nagłówkach HTML. Na kluczowych z punktu widzenia SEO podstronach występowała zaburzona struktura nagłówków H lub nagłówków H nie było wcale. W nagłówkach H1/H2 brakowało słów kluczowych.

  7. Poprawa wewnętrznych 4xx/5xx. W serwisie podlinkowanych wewnętrznie było wiele adresów zwracających błędy 4xx/5xx.

  8. Poprawa adresów z przekierowaniami. W serwisie było wiele adresów, które nie zwracały bezpośrednio kodu odpowiedzi 200, tylko posiadały dodatkowe przekierowanie 301.

  9. Błędy w ścieżce nawigacyjnej. Występowały także błędy w ścieżce nawigacyjnej. W przypadku niektórych szablonów stron brakowało ścieżki nawigacyjnej, w przypadku niektórych stron ścieżka nie odzwierciedlała prawidłowo drogi użytkownika.

  10. Problemy z prędkością ładowania strony. Występowały także problemy z prędkością ładowania strony i z jej prawidłowym renderowaniem na urządzeniach mobilnych.

  11. Problemy z linkowaniem wewnętrznym. Najważniejsze podstrony serwisu nie były linkowane wewnętrznie. Nie wdrożono linkowania śródtekstowego, nie wykorzystywano potencjału bloga w linkowaniu wewnętrznym.

  12. Niskiej jakości odnośniki do serwisu. Podczas analizy profilu linkowego znaleźliśmy również kilkadziesiąt niskiej jakości linków, prowadzących do serwisu.

To tylko przykłady problemów, które zostały zdiagnozowane podczas przeprowadzenia Audytu SEO. Podsumowując pracę związane z optymalizacją serwisu, wdrożono ponad 25 poprawek optymalizacyjnych, które przełożyły się na poprawę indeksowania witryny, wzrost pozycji oraz widoczności organicznej.

Kolejne miesiące współpracy

Po wdrożeniu wszystkich poprawek optymalizacyjnych nadszedł czas na rozwój warstwy tekstowej w serwisie oraz rozpoczęcie działań, mających na celu poprawę pozycji serwisu na frazy najważniejsze biznesowo (frazy sprzedażowe). W trybie miesięcznym, publikowaliśmy w serwisie od 10 do 15 artykułów napisanych na podstawie analizy słów kluczowych, potrzeb użytkowników oraz problemów, które dostarczył nam dział call center klienta. W trybie miesięcznym realizowaliśmy przygotowaną wcześniej przemyślaną strategię budowania linków przychodzących. Skupiając się na działaniach link buildingowych, zależało nam na tym, aby linki kierujące do witryny klienta były maksymalnie zróżnicowane oraz kierowały do wszystkich ważnych kategorii w serwisie. Miesięcznie pozyskaliśmy od 5 do 10 linków z publikacji Content Marketingowych, mocno powiązanych z branżą klienta.
Od czerwca 2017 roku do grudnia 2017 napisaliśmy i opublikowaliśmy 84 artykuły wewnątrz serwisu, które stały się wartościowym źródłem wiedzy, chętnie czytanym przez użytkowników. Artykuły te, zazwyczaj osiągały wysokie pozycje na frazy kluczowe, na podstawie których były pisane.

Moment przełomowy we współpracy

Każdy artykuł poradnikowy, który został przygotowany na bloga klienta, posiadał linki śródtekstowe z odpowiednim anchorem, do najważniejszych kategorii na stronie klienta. W ten sposób wewnętrznie wzmocniliśmy pozycję najważniejszych słów kluczowych klienta.
Momentem przełomowym w naszej współpracy było dokonanie głębszej optymalizacji linkowania wewnętrznego. W momencie gdy na blogu znajdowało się blisko 100 artykułów poradnikowych, postanowiliśmy stworzyć sieć wzajemnego linkowania śródtekstowego pomiędzy nimi. Każdy artykuł, który znajdował się w serwisie oprócz linków do najważniejszych kategorii, otrzymał 2-3 linki do innych artykułów, w zależności od danej tematyki.
W ten sposób stworzyliśmy sieć wzajemnego linkowania wewnętrznego i wzmocniliśmy topical authority serwisu. Staraliśmy się pokryć każdy bardzo ogólny temat i odpowiedzieć na wszystkie pytania użytkowników z nim związane, a następnie wszystko pomiędzy sobą podlinkować wewnętrznie.
Jeżeli ktoś nie słyszał wcześniej o koncepcji topical authority, warto przeczytać artykuł Damiana Sałkowskiego: http://www.senuto.com/pora-zmienic-podejscie-slow-kluczowych/
Od momentu głębszej optymalizacji linkowania wewnętrznego, pozycje artykułów blogowych zaczęły dynamicznie wzrastać i osiągać czołowe pozycje w wynikach wyszukiwania w ramach danych grup tematycznych.
Od stycznia 2018 roku zdecydowanie zmniejszyliśmy liczbę publikacji wewnętrznych, ponieważ publikując w takim tempie, bardzo szybko wyczerpaliśmy tematykę. Od Stycznia 2018 postawiliśmy na jeszcze większą jakość publikacji zewnętrznych, w tym na portalach „premium”, czyli portalach o bardzo wysokich zasięgach.

Wyniki współpracy SEO po roku – czerwiec 2018

Po roku współpracy SEO nadszedł czas na podsumowania i wyciągnięcie głębszych wniosków:
– liczba słów kluczowych w TOP 10 wzrosła o 144%,
– liczba słów kluczowych w TOP 3 wzrosła o 153%,
– ruch organiczny rok do roku (czerwiec ‘18 vs czerwiec ‘17) wzrósł o 171% z poziomu około 3500 sesji organicznych do poziomu około 12 00 sesji,
serwis osiągnął TOP 1 w wynikach organicznych na zdecydowaną większość słów najważniejszych biznesowo, których średnia miesięczna liczba wyszukiwań waha się od 390 do 2400 zapytań miesięcznie.
Widoczność TOP 10 – senuto.com

Widoczność TOP 3 – senuto.com

Wykres ruchu organicznego: Porównanie czerwiec 2017 do czerwca 2018 roku – Google Analytics

Jak wygląda dalsza współpraca?

Klient jest bardzo zadowolony z realizowanych działań i efektów, które udało nam się wspólnie osiągnąć. Trzeba podkreślić, że współpraca z klientem układa się niemal bez zarzutów. Klient na bieżąco akceptuje i wdraża nowe treści do serwisu. Osoba odpowiedzialna za marketing po stronie klienta, w przeciągu kilku dni wdrożyła przygotowaną przez nas rekomendację odnośnie linkowania śródtekstowego i jest otwarta na wszystkie nasze dodatkowe pomysły, odnośnie prowadzonych działań SEO.
Z klientem współpracujemy w dalszym ciągu. Obecnie produkujemy około 2-3 artykuły poradnikowe na bloga oraz pozyskujemy systematycznie kilka odnośników do serwisu w miesiącu. Widoczność w TOP 3 oraz TOP 10 systematycznie rośnie. Osiągamy czołowe pozycje na nowe słowa kluczowe, szczególnie odpowiadające na problemy i potrzeby użytkowników

Jak wyglądają efekty współpracy po 18 miesiącach – grudzień 2018

Dziś 28 grudnia więc praktycznie mamy pełne dane dot. 18 miesięcy wspólnej współpracy. Widoczność w TOP 3 oraz TOP 10 dalej rośnie, ruch organiczny do serwisu również rośnie. Co osiągnęliśmy po 18 miesiącach współpracy?
– liczba słów kluczowych w TOP 10 od początku współpracy wzrosła o 252%,
– liczba słów kluczowych w TOP 3 od początku współpracy wzrosła o 257%,
– Ruch organiczny rok do roku (grudzień ‘18 vs grudzień ‘17 po 27 dniach) jest większy o 304%. W grudniu 2017 było około 3400 sesji, w grudniu 2018 mamy ponad 14 000 sesji,
Serwis osiągnął i utrzymuje TOP 1 w wynikach organicznych na zdecydowaną większość słów najważniejszych biznesowo, których średnia miesięczna liczba wyszukiwań waha się od 390 do 2400 zapytań miesięcznie,
– Serwis posiada TOP 1 dla wielu fraz poradnikowych powiązanych z branżą klienta, których średnia miesięczna liczba wyszukiwań waha się od 320 do 8 100 wyszukiwań miesięcznie.
Wykres z Google Analytics od czerwca 2017 do grudnia 2018*

Wykres z Google Analytics grudzień 2018 vs grudzień 2017:

Wykres z Senuto – TOP 10 oraz TOP 3

Powyższy case-study to modelowy przykład zaplanowania i realizacji kompleksowej strategii SEO we współpracy z klientem.
Chcesz dowiedzieć się więcej? Napisz do nas!


Do you have any questions?

Do you want to deepen this topic? Write!

hello@salestube.tech
You liked the article, share it with:

Let's change the world of e‑commerce together!

We're always happy when we can answer your questions. Feel free to contact us!