Na rynku europejskim krajem, w którym klienci najczęściej deklarują, że chcą otrzymać zamówione przez internet towary w ciągu jednego do dwóch dni jest Polska. Łącząc to z trendem sugerującym, aby zamówienie dostarczać tego samego dnia, możemy znaleźć sposób, który przekona do nas klientów i pozostawi konkurencję w tyle.

Co możemy zrobić, aby dostarczyć zamówienie do klienta tego samego dnia?

Najpierw musimy zadbać o odpowiednie stany magazynowe towarów. Upewnić się, że wartości na magazynie i te w bazie danych są poprawne. Sprawdzić na etapie przyjęcia towaru na magazyn, czy nie posiada on łatwo zauważalnych wad (głównie dotyczy to odzieży). W przypadku towarów najszybciej zbywalnych musimy zadbać o dodatkowy zapas produktów.
Następnie należy usprawnić system obsługi zamówień. Klient, składający zamówienie, traktuje moment, w którym zobaczył thank you page za moment, od którego realizujemy zamówienie, a moment odbioru paczki za zakończenie tej transakcji. Jak dobrze wiemy, od wewnątrz proces ten jest bardzo złożony i nie wszystkie elementy zależą od sklepu, a wielość ścieżek, jakimi może być realizowane zamówienie, dodatkowo utrudnia cykl zakupowy.
Musimy tutaj uprościć cały schemat najbardziej, jak to tylko możliwe, ale niezbędne jest również, aby uwzględnić specyfikę naszego sklepu. Jest to proces, który powinien wspólnie wspierać zarówno zespół realizujący zamówienia, jak i zespół odpowiedzialny za rozwój sklepu. Aby podążać za trendami w branży e‑commerce należy zadbać nie tylko o pomysł, ale również możliwości poprawnego funkcjonowania całego procesu zamówienia.

Dostawa w jeden dzień: kto musi być zaangażowany w proces?

Potrzebujemy integracji sklepu z systemem fakturowo-księgowym, który wystawi fakturę lub paragon elektroniczny i załączy go do zamówienia.
Potrzebujemy odpowiednio generowanych WZ (wydanie na zewnątrz z magazynu), które umożliwią sprawne kompletowanie wielu zamówień na raz, zamiast każdego osobno.
Wymagana jest również integracja z kurierem, umożliwiająca śledzenie paczek, ale potrzebujemy również odpowiedniego partnera, który jest w stanie realizować dostarczanie towaru tego samego dnia i będzie odbierał od nas gotowe do wysyłki paczki minimum dwa razy dziennie.
Ostatnim niezbędnym elementem, który pozwoli nam nadążać za trendami w branży, jest system płatności on-line. Jeśli realizujemy wiele zamówień, to najlepiej, aby integracja obsługiwała płatności masowe (każde zamówienie posiada inny numer konta). Wskazane jest, aby integracja obsługiwała również zwroty płatności z poziomu sklepu, usprawni to obsługę.
W całym procesie szybkiej dostawy nie możemy też zapomnieć o odpowiednim informowaniu klienta, na jakim etapie znajduje się zamówienie. Musimy pamiętać, że kurier często sam wysyła maile, dotyczące przesyłki do klienta. Czasem powoduje to zasypywanie klienta niepotrzebnymi mailami. Częstym problemem jest fakt, iż numer listu przewozowego nadawany jest w momencie nadania zamówieniu statusu “gotowe do wysyłki”, co powoduje wysłanie maila z numerem listu przewozowego przez kuriera. Klient uważa, że paczka jest już w rękach kuriera. Nie jest to prawdą. Sytuacja dodatkowo komplikuje się, gdy kurier odbiera od nas towary rzadko, lub numer listu przewozowego jest generowany zanim towar trafi z jednego z magazynów do punktu wysyłki. To wszystko są elementy, które można usprawnić i bardzo często są wspólne dla wszystkich sklepów internetowych, bez względu na branżę.
Niejednokrotnie skrócenie czasu przygotowania zamówienia wymaga kilku usprawnień i zmian w procedurach, a owocuje skróceniem czasu nawet o 50%.

Masz pytania? Chcesz pogłębić ten temat?
Napisz! hello@salestube.tech

Podobał ci się artykuł, podziel się nim na: