Content is the king… tak, tak, wszyscy to wiedzą i często powtarzają to hasło. Jednak jak sprawić, by artykuły mogły poszczycić się królewską formą i treścią, opowiem w tym artykule.

Schemat artykułu content marketingowego

Wydaje się, że jest to kwestia tak banalna i nie powinno się jej wcale poruszać. Nic bardziej mylnego. Współpracując z ludźmi, którzy piszą artykuły content marketingowe, wielokrotnie spotkałam się z najróżniejszymi wizjami tekstów, znacznie odbiegającymi od konwencji. Bycie oryginalnym nie jest złe, ale są pewne zasady, których bezwzględnie należy przestrzegać, ponieważ czasem zbyt wizjonerska forma może spowodować, że tylko autor artykułu wie, co chciał przekazać swoim odbiorcom.
Przede wszystkim każdy artykuł powinien posiadać:

  • frazy kluczowe główne i poboczne,
  • tytuł,
  • lead,
  • śródtytuły.

Wydaje się to być bardzo oczywistą informacją, jednak nie dla wszystkich. Przejdźmy zatem przez wszystkie punkty.

Frazy główne i poboczne

Dlaczego frazy główne i poboczne są tak ważne? Chcemy tworzyć artykuły, które będą przydatne użytkownikom wyszukiwarki, dlatego na pierwszym miejscu powinniśmy stawiać ich potrzeby. Tematy artykułów należy konstruować tak, by stały się odpowiedzią na najczęściej frapujące użytkowników pytania. Jest to jedyny sposób, który pomoże nam dotrzeć do jak największej liczby użytkowników, a tym samym spełnimy podstawową funkcję artykułów content marketingowych: dostarczymy czytającym wartościowych informacji bez nachalnego przekazu zakupowego.
Zanim przejdziemy do fazy tworzenia tematów artykułów, warto zrobić analizę fraz, które są najczęściej poszukiwane w danej dziedzinie, a dopiero później stworzyć pakiet potencjalnych tytułów, stanowiących bezpośrednią odpowiedź na pytania zadawane przez użytkowników.
Warto dobrać sobie kilka fraz głównych i pobocznych, a w tekście używać ich w rozsądny sposób. Trzeba mieć na uwadze, że nie można sztucznie napychać tekstów ogromną ilością fraz, ponieważ znacznie obniży nam to jakość treści. Na pierwszym miejscu zawsze powinniśmy stawiać naturalność artykułów oraz to, aby były one atrakcyjne w odbiorze przez naszych czytających.

Tytuł

Co powinien zawierać tytuł? Jak go stworzyć w poprawny sposób? Oczywiście w pierwszej kolejności należy zawrzeć w nim frazę główną, możliwie jak najbliżej lewej strony. Ułatwi to algorytmom rozpoznanie głównego wątku w całym tekście.
Tytuł ma informować i intrygować. Powinien skłonić użytkownika do kliknięcia w artykuł. Mistrzami w tworzeniu tytułów artykułów są redaktorzy Onetu. Przeglądając ten portal, co drugi temat tak ciekawi, że chcemy w niego wejść, po czym zazwyczaj następuje wielkie rozczarowanie. Treść jest nieatrakcyjna i zazwyczaj nie nawiązuje do tematu. My dążymy do tego, by przykuwać uwagę użytkowników, jednak by po wejściu w nasz tekst, nie stracili swojego zainteresowania.

Lead

Lead to najbardziej wyróżniająca się część tekstu, która powinna być zapowiedzią całej treści. W formach dziennikarskich używa się go do bardziej szczegółowego opisania faktów zawartych w artykule. Ma zaspokoić podstawową wiedzę wszystkich tych, którzy nie dotrą do końca tekstu. W artykułach content marketingowych, lead ma stanowić zapowiedź, jednak w taki sposób, by użytkownicy zaciekawieni wizją tez i rozwiązania problemów, zostali skłonieni do przejścia przez cały artykuł. Tylko w ten sposób nasz czytający może dotrzeć do akapitu, który został poświęcony przedstawieniu produktu naszego klienta. Tym samym również artykuł spełni swoją funkcję i może stać się czynnikiem pobocznym zauważalnym w ścieżce konwersji.

Śródtytuły

Śródtytuły bardzo dobrze sprawdzają się jako sposób na umieszczenie fraz pobocznych. Jako że są one w tekście wyróżnione, zarówno oko ludzkie jak i “oko” algorytmów bardziej zwraca na nie uwagę. W ten sposób można przemycić w nich w naturalny sposób frazy na których nam zależy, a zarazem stanowią graficzny wyróżnik w tekście, pozwalający przejść z jednego wątku do drugiego.
Śródtytuły są również ważnym elementem podczas budowania tekstu. Segmentują nam treść na mniejsze części. Sprawia to, że artykuł staje się bardziej przejrzysty i przyjemniejszy w odbiorze zarówno merytorycznym jak i wizualnym.

Co powinna zawierać treść?

Pisanie tekstów content marketingowych to sztuka przekazywania zalet i wartościowych informacji o produkcie w subtelny i nienachalny sposób. Warto zacząć budować treść wychodząc od tematu bardzo luźno związanego z branżą klienta. Rozwiązujemy problem, a jednym z proponowanych rozwiązań jest nasz produkt. Sprawi to, że użytkownik nie będzie atakowany informacjami o kupnie, ale jednak zasiejemy w nim ziarnko potrzeby zakupowej, które na późniejszym etapie zaowocuje nabyciem produktu.
Ciekawym sposobem na budowanie contentu jest tworzenie kompendium wiedzy, które wyczerpie tematykę danego problemu w każdym możliwym aspekcie. Sprawi to, że nasz potencjalny klient nie będzie poszukiwał kolejnych informacji na temat tego zagadnienia i nie natknie się na podobne zabiegi konkurencji.
Należy pamiętać, by tekst był poprawny merytorycznie, językowo i ortograficznie. Nie możemy serwować naszym potencjalnym klientom treści niesprawdzonych bądź opracowanych przez osoby, które nie są autorytetem w danej dziedzinie. Na rynku copywriterskim jest wielu magików słowa, którzy bazują jedynie na wiedzy pozyskanej z różnych innych stron internetowych, a informacje, które przekazują, nie są poparte ich doświadczeniem i tezami naukowymi. Jedynie dostarczając użytkownikom sprawdzonych treści, możemy liczyć na ich wdzięczność w fazie zakupowej.
Budując treść, przede wszystkim powinniśmy postawić na jasny przekaz. W formie redakcyjnej, jaką są teksty content marketingowe, nie ma sensu serwować użytkownikom łamigłówek pełnych alegorii, czy też nawiązań do filmów i seriali (a niestety i takie rzeczy historia widziała!), których mogli nie oglądać. Jeśli tekst jest zrozumiały tylko dla autora, wpływa to na jego odbiór i poczytność. Jedynie tworząc jasny przekaz jesteśmy w stanie osiągnąć pewny sukces!

Masz pytania? Chcesz pogłębić ten temat?
Napisz! hello@salestube.tech

Podobał ci się artykuł, podziel się nim na: